fbpx
Provenza 2021 i migliori campi di lavanda da fotografare di Federica Pompei

Visit

Fioritura della Lavanda in Provenza: i migliori campi di lavanda da fotografare!

Hai deciso di visitare la Provenza e non vuoi perderti i campi di lavanda da sogno che vedi nelle copertine Lonely Planet o su Instagram e Google ma non sai da dove partire o in quale posizione strategica alloggiare.

Niente panico.

Posso già tranquillizzarti perché sei nel posto giusto. In questo articolo ti porterò con me sulle tracce del nostro itinerario concluso da pochissimo, ti svelerò tutto quello che solo chi ha visitato la Provenza può raccontare e tramandare.

Non solo ti dirò quali sono, secondo me, i campi di lavanda da non perdere per portare a casa delle foto pazzesche e per vivere l’esperienza provenzale che sogni da anni, vedremo anche di sfatare alcuni falsi miti che girano per la rete come quello che a metà luglio la lavanda già non si trova piu’.

Qual è il periodo migliore per visitare la Provenza

Il periodo di fioritura della lavanda incomincia dalla fine di Giugno e si protrae fino ad Agosto avanzato.

Sono ancora in tempo per un weekend in Provenza? Assolutamente si!

Fioritura della lavanda il periodo migliore
Campo in piena fioritura a metà Luglio 2021, Valensole

 

Campo di lavanda in Provenza
Campo di Lavanda in Provenza ancora non nel pieno della fioritura. Foto scattata a metà luglio 2021

Come tutte le coltivazioni anche la lavanda subisce variazioni in base alla varietà coltivata, al clima, alla latitudine o all’altitudine. In rete si trovano diverse mappe con la fioritura zona per zona. Detto questo per me il mese di Luglio rimane il periodo migliore in assoluto per visitare la Provenza.

La raccolta della Lavanda si svolge dai primi di Agosto fino alla fine del mese. Per essere raccolta la Lavanda deve essere ben asciutta, anche per la sua crescita e maturazione influisce molto la stagione e soprattutto il clima.

Quando la Lavanda viene raccolta solitamente nei borghi si svolgono delle feste per celebrare la tradizione.

Quali sono i migliori campi di lavanda da fotografare in Provenza

Ti accorgerai di essere in Provenza perché in questa regione non sarà difficile trovare campi coltivati a lavanda quasi ovunque.

Dal finestrino dell’auto, se arrivi in macchina, si aprono scenari poetici caratterizzati dall’azzurro profondo del cielo, dal verde della boscaglia, dall’oro del grano e dal viola delle macchie dei campi di lavanda.

Spesso ancor prima di vederli saranno le loro note profumate a farti aguzzare la vista e a farti prendere in mano il telefono nella speranza di riprendere cotanta meraviglia.

Quasi sicuramente sarai tentato di fermarti al primo campo di lavanda che incontrerai per strada e non sarò di certo io a dirti di non farlo. Ma potresti quasi cadere nell’insicurezza di pensare: ma è davvero tutto qui?! Di campi così se ne trovano anche in Italia! Tutto vero! Ecco perché ho stilato per te la lista dei campi di lavanda davvero imperdibili se hai deciso di trascorrere qualche giorno in Provenza!

1)L’abbazia di Sénanque

In questo periodo l’abbazia è in ristrutturazione, questo te lo dico perché per uno scatto tradizionale, ovvero frontale, le foto saranno purtroppo inficiate dall’impalcatura che riveste l’abbazia.

Ciò nonostante è possibile sperimentare altre tipologie di scatto mettendosi anche un pò alla prova.

Molto panoramica la strada stessa che conduce all’abbazia dalla quale ho realizzato qualche scatto.

Ho trovato anche molto interessante l’edificio laterale adiacente all’abbazia. Vale la pena visitare questo luogo sacro anche solo per respirarne la pace e la tranquillità, la vista e il profumo dei campi di lavanda in fiore ne aumentano senz’altro in maniera esponenziale il fascino.

Abbazia di Senanque
Abbazia di Senanque da un’altra prospettiva

2)Plateau de Valensole

Questo è il luogo esatto che avevo idealizzato nella mia mente quando pensavo, ormai da anni e anni, alla Provenza.

Si tratta degli enormi campi di lavanda situati sulla strada principale che dalla località di Manosque porta a quella di Valensole.

Ci sono diverse aziende agricole che coltivano la lavanda su colline intere. Qui potrai davvero divertirti a girare video o a sperimentare la fotografia con diverse inquadrature perché la lavanda è talmente tanta che non prenderla (come avevi magari in mente) sarà impossibile.

Per quanto mi son piaciute queste colline e distese sconfinate di lavanda ci son tornata due volte.

La seconda volta al tramonto ed è stato solo allora che ho fatto un’incredibile scoperta.

Sul procinto del calar del sole di api nemmeno l’ombra. Può sembrar superfluo da scrivere ma magari per qualcuno (che ha la fobia delle api) potrebbe essere un’occasione unica per non precludersi una passeggiata tra i filari di lavanda.

Di giorno, ti avviso già, le api sono lavoratrici laboriose e sarà impossibile non incontrarne a decine e decine.

Plateau de Valensole, campi di lavanda, dove fotografare la lavanda
Plateau de Valensole forse il piu’ bel campo di lavanda da fotografare in Provenza

3)chateau du bois

Quando si viaggia con tre bambini piccoli si devono mettere in conto anche alcune rinunce. Per non perdere troppo tempo in auto non abbiamo raggiunto questa località ma ci tengo ad inserirla perché è un altro di quei posti in Provenza che catturano l’attenzione dei fotografi.

il museo della lavanda

Un luogo molto curato da vivere e scoprire. All’ingresso i bambini ricevono una specie di questionario (varia in base all’età) in modo da mettersi alla prova a fine visita su tutto quello che hanno imparato sulla lavanda.

Museo della lavanda, Provenza
Una tappa al museo della Lavanda è d’obbligo se decidi di visitare la Provenza

Differenze tra lavanda vera e lavanda ibrida

Prima di iniziare la visita, la guida fa una breve illustrazione circa le differenze tra lavanda fine e lavandino (o lavanda ibrida).

La prima viene coltivata in alta quota nel Luberon, mentre la seconda è quella che si trova un pò ovunque. La differenza a vista la si puo’ vedere subito dalla forma dello stelo del fiore: un solo fiore per stelo per la lavanda fine, tre fioriture per stelo per la lavanda ibrida.

Mentre la lavanda vera o officinale ha proprietà medicinali, il lavandino o lavanda ibrida produce un olio essenziale che viene impiegato  nell’industria chimica  per profumare lozioni destinate al bucato e ai prodotti per la pulizia della casa, ad esempio.

Anche la resa in termini di olio essenziale è ben differente. Occorrono molti piu’ chilogrammi di lavanda vera per produrre la stessa quantità in millilitri di olio essenziale che produce la lavanda ibrida.

un’esperienza di museo a prova di bambino

Nel museo  si può fare un viaggio nel tempo ripercorrendo tutta la storia della coltivazione della lavanda anche grazie alle foto dell’epoca e ai differenti tipi di distillatori usati nell’arco degli anni.

L’inizio della visita corrisponde alla proiezione di un film (molto ben fatto) nella stanza cinema, piacevole da visionare anche per i bambini.  Grazie alle cuffiette (regolabili in differenti lingue) potranno seguire in maniera autonoma tutte le spiegazioni in lingua italiana senza perdersi alcun dettaglio.

Attraverso questo breve film si fa un vero e proprio viaggio alla scoperta della fattoria della famiglia Lincelé che produce il pregiato olio essenziale di lavanda officinale. Si va dalla semina, alla raccolta ed infine alla produzione dell’olio essenziale di lavanda fine.

Sempre nel museo molto carino per i bambini, gli spazi dedicati al disegno libero, ai giochi touch screen, fino ad una parete con videoproiettore sempre in versione touch responsive.

la boutique della famiglia che produce olio essenziale di ottima qualità

Alla fine della visita audioguidata si giunge, prima, alla boutique dei prodotti a base di lavanda fine prodotti dall’azienda di famiglia Lincelé, poi, nell’area ristoro esterna, fruibile anche a modi pic nic grazie alla presenza di zone ombreggiate e tavoli.

dove alloggiare in provenza

La Provenza non è solo lavanda, questo va detto. E’ il paradiso di chi ama la campagna, la vita lenta, le passeggiate in bicicletta o il frinir delle cicale.

Sono rimasta incantata dai suoi borghi così curati e caratteristici, così come i suoi mercati, i suoi campi di alberi da frutto, per non parlare delle case in mattoncini in cui a variare sono soltanto le persiane o gli scuri delle case, che vanno da un color pastello all’altro, lasciando il paesaggio in perfetta palette!

Noi abbiamo scelto di alloggiare in una tipica residenza di campagna in stile provenzale. Ci siamo immersi per quattro giorni nel suono della natura: dal frinire delle cicale al nitrito dei cavalli, passando per il canto del gallo.

La località scelta è stata il paesino di Murs, nelle immediate vicinanze di Gordes, a due passi dalla regione del Luberon.

Gordes Provenza
Gordes, un paesino molto caratteristico tutto in pietra

Il paesino di Gordes, arroccato sul pendio di una montagna, merita di essere visitato per la peculiarità delle case che lo compongono, tutte apparentemente uguali con i loro mattoncini chiari.

Per raggiungere i campi di lavanda di Valensole ci abbiamo messo poco piu’ di un’ora di macchina. Guidare per questa regione è così bello e rilassante che le distanze non saranno così scomode come si potrebbe pensare.

tipiche case provenzali
A pochi km di distanza da Gordes, precisamente a Murs, la residenza tipicamente provenzale nella quale abbiamo alloggiato

Questa è stata la nostra sistemazione e garantisco che ne vale tremendamente la pena! Scrivimi nei commenti, o per email o su instagram per avere il contatto dell’host!

Buone vacanze, con affetto,

Federica.

Leave a Comment

Comments (101)

  1. Attractive section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your augment or even I fulfillment you get right of entry to consistently rapidly.

  2. I have been surfing on-line more than 3 hours nowadays, but I by no means found any interesting article like yours. It’s pretty worth sufficient for me. Personally, if all webmasters and bloggers made just right content as you did, the internet can be much more useful than ever before.

  3. Hi, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam responses? If so how do you reduce it, any plugin or anything you can suggest? I get so much lately it’s driving me crazy so any support is very much appreciated.

  4. Hi, just required you to know I he added your site to my Google bookmarks due to your layout. But seriously, I believe your internet site has 1 in the freshest theme I??ve came across. It extremely helps make reading your blog significantly easier.

  5. hey there and thanks on your info – I have certainly picked up something new from right here. I did on the other hand expertise a few technical points using this web site, since I experienced to reload the website a lot of instances previous to I may get it to load correctly. I have been wondering if your hosting is OK? Now not that I’m complaining, however sluggish loading circumstances instances will sometimes impact your placement in google and could injury your high-quality score if ads and ***********|advertising|advertising|advertising and *********** with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my email and can glance out for much extra of your respective exciting content. Make sure you update this once more very soon..

  6. I?¦ve been exploring for a little bit for any high quality articles or blog posts on this sort of space . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this web site. Studying this info So i?¦m satisfied to express that I’ve an incredibly good uncanny feeling I came upon just what I needed. I so much indisputably will make sure to do not overlook this site and provides it a glance regularly.

  7. What i don’t understood is if truth be told how you are no longer really much more smartly-appreciated than you may be right now. You’re very intelligent. You already know therefore considerably in terms of this topic, made me for my part imagine it from so many varied angles. Its like women and men don’t seem to be fascinated unless it is one thing to do with Woman gaga! Your individual stuffs excellent. At all times maintain it up!

  8. Hey there just wanted to give you a quick heads up. The words in your content seem to be running off the screen in Safari. I’m not sure if this is a format issue or something to do with web browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The layout look great though! Hope you get the issue resolved soon. Thanks

  9. Hello, you used to write magnificent, but the last several posts have been kinda boring… I miss your great writings. Past several posts are just a little bit out of track! come on!

  10. A lot of of what you articulate happens to be astonishingly legitimate and it makes me wonder why I had not looked at this in this light before. Your article really did switch the light on for me as far as this specific topic goes. Nonetheless there is actually just one position I am not too comfy with and whilst I attempt to reconcile that with the central theme of your point, allow me observe what all the rest of your readers have to say.Well done.

  11. Hi, Neat post. There’s a problem with your site in internet explorer, would check this… IE still is the market leader and a good portion of people will miss your wonderful writing because of this problem.

  12. I have recently started a blog, the info you offer on this site has helped me greatly. Thank you for all of your time & work. “Men must be taught as if you taught them not, And things unknown proposed as things forgot.” by Alexander Pope.

  13. Hmm it appears like your website ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I wrote and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing. Do you have any suggestions for newbie blog writers? I’d definitely appreciate it.

  14. Do you have a spam problem on this blog; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation; we have developed some nice practices and we are looking to exchange techniques with other folks, why not shoot me an email if interested.

  15. Thanks for another informative blog. Where else could I get that type of information written in such a perfect way? I’ve a project that I’m just now working on, and I’ve been on the look out for such information.

  16. 👉 $5,000 FREE EXCHANGE BONUSES BELOW 📈 👉 PlaseFuture FREE $3,000 BONUS + 0% Maker Fees 📈 + PROMOCODE FOR NEWS USERS OF THE EXCHANGE 👉 [M0345IHZFN] — 0.01 BTC 👉 site: https://buycrypto.in.net Our site is a secure platform that makes it easy to buy, sell, and store cryptocurrency like Bitcoin, Ethereum, and More. We are available in over 30 countries worldwide.

  17. I’ve recently started a blog, the info you offer on this website has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work. “If you see a snake, just kill it. Don’t appoint a committee on snakes.” by H. Ross Perot.

  18. Heya are using WordPress for your site platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do you require any html coding knowledge to make your own blog? Any help would be really appreciated!

  19. My spouse and I absolutely love your blog and find many of your post’s to be just what I’m looking for. Does one offer guest writers to write content for yourself? I wouldn’t mind creating a post or elaborating on a few of the subjects you write with regards to here. Again, awesome website!

  20. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site provided us with valuable information to work on. You’ve done an impressive job and our entire community will be thankful to you.

  21. Hi there, just became alert to your blog through Google, and found that it is truly informative. I’m going to watch out for brussels. I’ll be grateful if you continue this in future. Numerous people will be benefited from your writing. Cheers!

  22. Hey! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my good old room mate! He always kept talking about this. I will forward this article to him. Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing!

  23. Just desire to say your article is as amazing. The clearness in your post is simply great and i can assume you are an expert on this subject. Fine with your permission allow me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the enjoyable work.

  24. I would like to show some appreciation to the writer just for bailing me out of this particular setting. After searching throughout the world-wide-web and getting tricks which are not helpful, I believed my entire life was over. Living without the approaches to the issues you have fixed by way of this article content is a critical case, as well as ones which may have negatively damaged my career if I had not come across the website. The skills and kindness in dealing with everything was excellent. I am not sure what I would’ve done if I hadn’t discovered such a thing like this. It’s possible to at this point look ahead to my future. Thanks very much for your expert and amazing help. I will not think twice to endorse your blog post to anyone who needs to have support on this situation.

  25. Good post. I be taught one thing more challenging on completely different blogs everyday. It’ll always be stimulating to learn content material from different writers and apply a bit something from their store. I’d choose to use some with the content material on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll offer you a hyperlink on your net blog. Thanks for sharing.

  26. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was curious what all is required to get setup? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very internet smart so I’m not 100 certain. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Thank you

  27. Have you ever considered publishing an e-book or guest authoring on other blogs? I have a blog centered on the same information you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my audience would appreciate your work. If you are even remotely interested, feel free to shoot me an email.

  28. Having read this I thought it was very informative. I appreciate you taking the time and effort to put this article together. I once again find myself spending way to much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

  29. Hi, i think that i saw you visited my weblog thus i came to “return the favor”.I am attempting to find things to improve my website!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  30. Magnificent beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how could i subscribe for a weblog web site? The account helped me a appropriate deal. I were tiny bit familiar of this your broadcast provided brilliant clear concept

  31. Hi there very cool web site!! Man .. Excellent .. Wonderful .. I will bookmark your web site and take the feeds additionally…I’m happy to seek out so many helpful info here within the publish, we’d like develop more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  32. A secret weapon for anyone who needs content. I dont need to tell you how important it is to optimize every step in your SEO pipeline. But unfortunately, its nearly impossible to cut out time or money when it comes to getting good content. At least thats what I thought until I came across Article Forge. Built by a team of AI researchers from Stanford, MIT, Carnegie Mellon, Harvard, Article Forge is an AI content writer that uses deep learning models to research, plan out, and write entire articles about any topic with the click of a button. Their team trained AI models on millions of articles to teach Article Forge how to draw connections between topics so that each article it writes is relevant, interesting and useful. All their hard work means you just enter a few keywords and Article Forge will write a complete article from scratch making sure every thought flows naturally into the next, resulting in readable, high quality, and unique content. Put simply, this is a secret weapon for anyone who needs content. I get how impossible that sounds so you need to see how Article Forge writes a complete article with the Click Here:👉 https://bit.ly/3FSeufr

  33. It is the best time to make some plans for the future and it’s time to be happy. I’ve read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things or tips. Perhaps you can write next articles referring to this article. I desire to read more things about it!